.:: روشهای استاندارد اندازه‌ بندی فریم ::.

بررسی روشهای استاندارد اندازه‌بندی فریم

تا به حال روشهای مختلفی جهت استاندارد سازی اندازه بندی فریم ، ارائه شده است که دو روش آن بیشتر مورد استفاده تولید کنندگان جهان واقع شده است که توضیحات ‌زیر، مربوط به این دو روش می باشد. به طور کلی، تعیین قطر عدسی مورد نیاز، تنظیم PD و ارتفاع درعدسیهای تک دید، دوکانونه، چندکانونه و تدریجی و مقدار جا به جایی مراکز اپتیکی (دسانتره‌) ، بستگی به روشی دارد که توسط آن، عدسیها و فریم اندازه‌گیری شده است‌. درحال حاضر، دو روش اصلی که برای اندازه‌گیری فریم به کار می‌رود، عبارتند از:

  •  روش داتوم 
  •  روش باکسینگ
  • روش گماک
1ـ روش داتوم (Datum System ):

با فرض قرار گرفتن یک عدسی در داخل فریم خطوط افقی مماس با بالاترین و پایین‌ترین لبه ‌عدسی، رسم شده است‌. خطی که در فاصله میانی دو خط مماس فوق‌الذکر و موازی با آنها رسم شده‌، به عنوان یک مرجع، به خط داتوم معروف است‌. عرض عدسی که در امتداد این خط قرار گرفته به طول‌ داتوم (اندازه چشم‌: eyesize یا datum length ) معروف است. نقطه میانی برروی خط‌ داتوم، که از دو لبه عدسی به یک فاصله باشد، به مرکز داتوم (datum center) معروف است‌. طول‌خط عمودی که از مرکز داتوم عبور کرده و به دو لبه عدسی منتهی می‌شود، ارتفاع عدسی و یا ارتفاع ‌میانی داتوم(mid-datum depth) گویند.اندازه پل یا دماغه (datum DBL)، در امتداد خط داتوم‌اندازه‌گیری می‌شود و حداقل فاصله بین دو عدسی، با (MBL) نشان داده می شود.‌(که این فاصله در روش باکسینگ حکم اندازهی پل یا دماغه را دارد). روش داتوم از روش باکسینگ‌(جعبه‌ای‌) که امروزه رایج می‌باشد، قدیمی‌تر است و بیشتر در انگلستان و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به کار می‌رود.

2ـ روش باکسینگ (Boxing System):

روش باکسینگ (جعبه‌ای ـ چهارچوبی‌) بر پایهی روش داتوم بنا شده است‌. این روش، با اضافه نمودن دو خط عمودی موازی با هم، که مماس با دو لبه عدسی در طرفین آن بوده و عدسی را در داخل جعبه قرارمی‌دهد باعث شد که روش داتوم ارتقاء یابد. درروش باکسینگ، اندازه عدسی و یا چشم، به وسیله فاصله افقی موجود بین دو خط مماس عمودی که چپ و راست عدسی را احاطه کرده، تعیین می‌شود که با علامت "A" در شکل مشخص شده است‌. (eyesize یا lens size.) خطوط مماس افقی و عمودی، چهار چوبی را تشکیل می دهند که عدسی در داخل آن قرار می گیرد.نقطه وسط چهار چوب، نقطه‌ی عطف*اصلی نامیده می شود و به ‌مرکز چهارچوب نیز معروف است‌. این نقطه را گاهی اوقات مرکز هندسی نیز می‌نامندBoxing Center or Geometrical Center) زیرا بعد از تراش عدسی، این نقطه، مرکزهندسی عدسی است‌.اندازهی پل یا دماغه ( bridge sizeیا boxing DBL ) کوتاهترین فاصله بین دو جعبه یا دو عدسی می‌باشد.این اندازه در روش داتوم، مطابق (MBL) می‌باشد.مقدار اندازهی عمودی یا ارتفاع عدسی با حرف "B" نشان داده شده است‌.حرف "C" معرف مقدار عرض عدسی، در امتداد خط داتوم می‌باشد.


3ـ روش گماک (GOMAK System) :

سومین روشی که توسط گروهی به نمایندگی از انجمن اقتصادی کشورهای اروپائی بنا نهاده شد روش‌(GOMAC) بود. ، تلاشی است در جهت رسیدن به یک توافق‌ بین روشهای داتوم و باکسینگ که نتایج حاصله، به طور جهانی مورد قبول واقع نگردید، حتی در بین‌کشورهای بازار مشترک‌. همان طور که مشاهده نمودید، این دو روش در اندازه‌بندی پل و اندازه چشم، با هم متفاوت می‌باشند.درنتیجه مرکز چرخش قالب‌های این دو روش با هم تفاوت دارد. حال اگر در زمان جا به جایی مرکز (دسانتره‌)، اندازه‌گیری براساس روش باکسینگ باشد و از قالبهای روش اندازه‌بندی داتوم برای تراش استفاده‌شود یا PD مورد نظر به طور صحیح بدست نمی آید و یا در مقدار جا به جایی مراکز اپتیکی جهت تعیین PD موردنظر اختلاف پیدا می شود. مثال :همان طور که مشاهده می‌کنید، در کل یک میلی‌متر اختلاف بین این دو روش وجود دارد. یادآوری : به تجربه ثابت شده در زمان جا به جایی مراکز اپتیکی، به اندازه‌بندی‌های حک شده برروی عینکها، نمی‌توان اعتماد کرد. زیرا احتمال دارد در بعضی از موارد، اندازه های فریم بیمار در اثر تعویض عدسی تغییر کرده باشد. همچنین در مواقعی که اندازه یک فریم براساس یک روش استاندارد و موردتائید، اندازه‌بندی نشده باشد و یا فریم فاقد شیب یا قالب مخصوص بخودش باشد، می بایست‌خود، اقدام به اندازه‌گیری نماییم.
منبع : http://www.eynak.com/n/160

هیچ نظری موجود نیست: