.:: آشنايي با كراتومتر ::.

كراتومتر چيست ؟
کراتومتر یک وسیله پزشکی است که متخصصین حفاظت از چشم برای اندازه گیری انحنا و بازتاب سطح قدامی قرنیه از آن استفاده می کنند.کراتومتر ، که گاهی افتالمومتر نیز نامیده می شود ، در ابتدا برای تشخیص آستیگماتیسم و تعیین درجه و درمان آستیگماتیسم استفاده می شد.آستیگماتیسم وضعیتی برای چشم است که قرنیه یا عدسی بد شکل شده و سبب مشکلات بینایی می شود.

نخستین کراتومتر در اواخر قرن 19 در یک تلاش مشترک با چشم پزشک فرانسوی ، Louis Émile Javal ، که بنیان گذار و رئیس آزمایشگاه چشم پزشکی در دانشگاه سوربن پاریس بود ، وشریک و شاگرد سابقش ، Hjalmar Schiotz اختراع شد . مطالعه و توسعه پزشکی و تکنولوژی در چشم پزشکی توسط Javal ، احتمالا بر پایه الهامی که نتیجه مشکلات بینایی خودش بود و در زندگی اش او را رنج می داد ، انجام شد.

کراتومترهای امروزی از سنسورهای نوری و تکنولوژی کامپیوتری برای اندازه گیری تطبیق و کنتراست قرنیه دربرابر مقدارهای از قبل تعیین شده استفاده می کنند.مقدارهای تعین شده توسط کراتومتر، مقدارهای "کراتومتریک" نامیده می شوند و متخصصین حفاظت از چشم را قادر می سازند که وجود و درجه آستیگماتیسم را تعیین کنند.دو نوع آستیگماتیسم وجود دارد:رایج ترین آن بد شکلی قرنیه است، اما گاهی عدسی ، که در پشت قرنیه است، نیزمی تواند بد شکل شود.یک قرنیه طبیعی کروی است ، ولی در نمونه های آستیگماتیسم ،قرنیه دوک مانند است.کراتومتر در درجات (زوایای) متفاوت قرنیه را اندازه گیری کرده و به تعیین یک نسخه اصلاح کننده مناسب ،درجه اصلاح ، و اینکه عدسی های مقعر و محدب نیازمند بازگرداندن دید به یک سطح قابل قبول هستند، کمک می کند.

همچنین یک کراتومتر بارها درپروسه های خاص عمل جراحی، برای کمک به جراح چشم استفاده می شود. استفاده کننده کراتومتر یک چراغ LED بعنوان نقطه کانونی برای مریض و انکسار زوایا (منتها درجات) مناسب ،آماده می کند ، که جراح را قادر می سازد در طی آب مروارید و دیگر جراحی های اصلاحی چشم ، برشهای دقیقی ایجاد کند.همانگونه که کراتومتر با تکنولوژی تکامل می یابد سایر ابزارها و جریاناتی که جهت حفاظت از چشم انجام میشود نیز توسعه می یابد.امروزه نتنها برای متخصصین حفاظت از چشم تعیین دلیل اصلی مشکلات بینایی امکان پذیر نیست ، بلکه تصحیح بسیاری از شرایط موثر بر سلامت بینایی و چشم از طریق جراحی نیز امکان پذیرنیست.

منبع: سايت جامعه مهندسي پزشكي

هیچ نظری موجود نیست: