.:: آشنايي با لنزمتر ::.

لنزمتر چيست ؟
( Lensmeter )، دستگاهی است که به وسیله ­ی آن ، توان، محور و مقدار منشور یک عدسی تعیین می شود و یکی از وسایل ضروری هر مؤسسه عینک سازی است و در مدلهای گوناگون و یا با نام های تجاري از قبیل: لنزومتر، ورتومتر، اولی متر، رفراکسیونومتر، فوکومتر یافت میشود و در یک تعریف کلی می توان گفت: این گونه لنزمتر های دستی، دارای حدوداً یک صد و پنجاه قطعه مکانیکی با عملکردها و حساسیتهای مختلف و تقریباً دارای پانزده عنصر اپتیکی که شامل عدسیهایی با ضریب شكستهاي بسیارحساس و آینه ­ی انعکاسی، خط کش مدرج و حدود چهار عدد شیشه ­­ی رتیکول بسیار دقیق باشند
در بعضی از لنزمتر های جدید، مقدار درصد جذب اشعه ­ی ماوراء بنفش(UV) و
عدد آبه ( Abbe ) عدسی را هم می توان مشاهده نمود .


بعضي از لنزمترها ، اتوماتیک و دیجیتالی (Autolensmeter ) هستند و توان عدسی به صورت پرینت (چاپ شده) از دستگاه خارج می شود و از ±0.12 الی ±30.0 دیوپتر را می توان اندازه گیری نمود. در بعضی از لنزمترها، توان عدسی از داخل و بعضی دیگر از بیرون خوانده می شود. از انواع دیگر این دستگاه، می توان از لنزمترهای تلویزیونی نام برد که صفحه ­ی نمایشگر تعیین محور و توان عدسی از بیرون قابل رؤیت می باشد. بعضی دیگر، دستی می باشند که نوع دستی آن بیشتر مورد استفاده قرار ميگيرد.
لازم به توضیح است که در بعضی از کشور ها ، دستگاه لنزمتر (Lensmeter) را با نام تجاری لنزومتر (Lensometer) میشناسند .

لنزومتر (Lensometer) ، نام لنزمترهايي است که توسط یک کارخانه آمریکایی تولید میشود و چون اولین لنزومترهایی که در این کشورها از آنها استفاده شد ، محصول این کارخانه بودند ، لذا با این نام (لنزومتر) معروف شدند .



اين هم تصوير يك نوع لنزمتر متداول بنام TOPCON LM – 6


منبع :
http://www.eynak.com/n/167

هیچ نظری موجود نیست: