.:: جعبه عينك ::.

جعبه عينك
Trail Lens set


محتویات جعبه عینک به دو دسته کلی تقسیم می شوند :
1- Ophthalmic lenses

2- Accessories


Ophthalmic lenses
این لنزها به دو دسته اسفریکال ( Sph ) و سیلندریکال ( Cyl ) تقسیم می شوند که هر کدام مثبت و منفی دارند. در اغلب موارد لنزهای مثبت دارای قاب طوسی یا مشکی و لنزهای منفی دارای قاب قرمز میباشند. در طرف راست لنزهای مثبت اسفر و سیلندر و در سمت چپ لنزهای منفی اسفر و سیلندر قرار دارند. قدرت دیوپتریک لنزهای اسفریکال معمولا از 0.25 تا 20.00 دیوپتر و برای موارد سیلندریکال از 0.25 تا 6.00 دیوپتر می باشد. فاصله دیوپتریک لنزها در نمرات پایین 0.25 دیوپتر و در نمرات بالاتر 0.5 دیوپتر است.

 
جعبه عینک به منظور تعیین نمره انکساری چشم و همچنین برای پریمتری به کار می رود.




Accessories
شامل سه سری ابزار اپتیکی است :
1- لنزهای خاص
2- مجموعه پریسمها

3- فريم معاينه ( Trail Frame )

  • لنزهای خاص :
الف - Pin - Hole Disc
یک صفحه سیاه رنگ است که در وسط آن سوراخی قرار دارد و برای افتراق عیوب انکساری از ضعف بینایی ناشی از مسائل پاتولوژیک استفاده میشود. به این صورت که اگر کسی دارای عیوب انکساری باشد با قرار دادن پین هول جلوی چشمش دید خوبی پیدا میکند و اگر عیب پاتولوژیک داشته باشد دید آن بهتر نمیشود و گاه بدتر هم میشود.

ب - Stenopic
صفحه کدر و سیاه رنگی است که در وسط آن شکافی وجود دارد و در مواقعی که آستیگماتیسم وجود داشته باشد به وسیله این صفحه میتوان دید بیمار را افزایش داد.

ج - Ocluder
یک صفحه سیاه و کدر است و زمانی استفاده میشود که به هر دلیل بخواهیم یکی از چشمهای بیمار را ببندیم.

د - Red & Green filter
این فیلترها رنگی هستند و در مواردی که لازم است تصویرهای داده شده توسط دو چشم تفکیک شده و وضعیت فیوژن چشمها را بررسی کنیم با دید رنگی بیمار را تست نماییم ، استفاده میگردد.

ه - Plano lens
یک شیشه شفاف و بدون نمره می باشد.

و - Polaroid filter
موجب می شود که شدت نور افت کند و 50% شود. فیلتر پولاروید نورها را پولاریزه کرده و جهت می بخشد. اگر دو فیلتر پولاروید داشته باشیم و جهت قرار دادن آنها روی هم عمودی باشد چیزی مشاهده نخواهد شد. برای استفاده از این فیلتر لازم است از پروژکتوری استفاده شود که تصویربرداری آن نیز در جهت پولاریزه انجام شده باشد. این فیلترها بخصوص برای اشخاصی که تمارض می کنند مفید است.

ز - Maadox Rod
مادوکس راد از یک سری میله قرمز رنگ که در کنار هم چیده شده تشکیل شده است. با تاباندن یک نقطه نورانی یک خط قرمز دیده می شود. اگر بخواهیم وضعیت تعادلی چشمها نسبت به یکدیگر را بررسی کنیم مادوکس راد بسیار مفید است.

ح - Bagolini
یک شیشه ساده است که دارای خطوط و شیارهای ظریفی است. با گذاردن دو باگولینی جلوی چشمها می توان وضعیت فیوژن و دید دوچشمی را بررسی نمود.


  • مجموعه پریسمها :
برای درک بهتر انحرافات ظریف چشم و انجام برخی تستها معمولا ده عدد پریسم با قدرتهای یک تا ده در جعبه عینک تعبیه شده است. باید توجه داشت که هر پریسم یک راس (Apex) و یک پایه (Base) دارد. در بعضی مدلهای پریسمها بصورت یک تکه و در بعضی بصورت تکه های بهم چسبیده عرضه شده اند.
برای تعیین میزان انحراف چشمها در جهات افقی و عمودی از پریسم بار استفاده میشود. معمولا بیمار به نقطه ای در دور یا نزدیک خیره می شود و پزشک با بالا و پایین بردن پریسم بار و انجام تست کاور Cover test میزان انحراف را محاسبه می نمایند.

  • فریم معاینه  ( Trail Frame ) :
فریم معاینه دارای ویژگی های خاصی است. از جمله مکانی برای قرار دادن لنز معاینه در آن وجود دارد. با پیچی می توان لنزها را چرخش داد. فاصله چشمی آن قایل تغییر است. دسته های آن کوتاه و بلند میشود. بعضا دارای تراز است و ...
برای معاینه اطفال می توان از ترایل فریم مخصوص اطفال استفاده نمود.


منبع :
کتاب اصول و مبانی چشم پزشکی کاربردی
       تألیف : دکتر سید مسیح هاشمی - نسرین همقلم












هیچ نظری موجود نیست: